fredag 11. februar 2011

Litteraturens verdi i norskundervisningen


Book Burning Memorial-Berlin, house42,
CC-lisens via flickr.com
 Litteraturhistorie har hatt en sentral plass i norskfaget, spesielt fra ungdomsskolen, men har elevene noe nytte av å lese tekster av forfattere som levde for flere hundre år siden? Er litteraturhistorie et døende emne i norskfaget? Hvorfor skal elevene lese om ei kone som drar fra sin mann og familie for å oppfylle sine egne drømmer? Er dette noe spesielt? Dette skjer nesten daglig i Norge. I tillegg er det skrevet på norsk ingen snakker i dag. Er litteraturhistorie nødvendig i undervisningen i 2011?

Kunnskapsløftet sier at etter 10.trinn skal eleven kunne delta i utforskende samtaler om litteratur, teater og film, ut ifra innlevelse, tolkning og refleksjon. Det vil si at vi norsklærere må lære elevene å lese litteratur. Det er viktig med at elevene får kjennskap til forskjellig litteratur hvis de skal kunne ha utforskende samtaler om den. Vi møter mange utfordringer når pensum skal velges.

Språket forandrer seg 
Sylvi Penne skriver i boka si, litteratur og film i klasserommet, om primærdiskursen og sekundærdiskurser. Dette går på hvilke forutsetninger eleven har. Primærdiskursen er en sosial variant av språket og væremåte i verden (Penne, 2010: 29). Dette læres hjemme og i nærmiljøet, mens det sekundærdiskurser er det språket vi møter utenfor hjemmet. Dette vil si at elevene har forskjellige forkunnskaper før de kommer inn i skolesystemet. Da kommer det ”nye” begrepet inn, literacy. Vi har ikke et ord på norsk som kan dekke hva literacy er, men en definisjon er en funksjonell leser. Å være en funksjonell leser vil si at man kan lese og skrive. En moderne definisjon er å kunne lese og skrive på et nivå, slik at man kan kommunisere normalt.

Skrivekulturen i litteraturen er helt annerledes enn det elevene møter og bruker i hverdagen. SMS- og msn-språket og internasjonaliseringen av det norske språk er det elevene hører og snakker, og i noen tilfeller skriver. Nytteverdien av å lese litteratur av de ”gamle” forfatterne kan virke unødvendig, men hadde det ikke vært for Knudsen og Aasen hadde vi kanskje snakket dansk i dag. Det er viktig å få elevene til å se at dette er kulturarven vår.

Kunnskapsløftet sier at formålet med norskfaget er et sentralt fag for kulturforståelse, kommunikasjon, dannelse og identitetsutvikling. Skaftun skriver om dannelse og hvordan man kan definere begrepet. Han bruker en definisjon som Laila Aase kom med, dannelse er en sosialiseringsprosess som fører til at man forstår, behersker og kan delta i vanlige, oppvurderte kulturformer. Dette innebærer både tenkemåter, handlingspotensial og kunnskaper innenfor et bredt og variert felt (Skaftun 2009:32). Slik verden er blitt, trenger elevene å være kompetente lesere for å kunne fungere i samfunnet. Elevene må ha kunnskaper fra litteraturen for å kunne skjønne mye av det de møter i media. Både nyheter, serier og filmer henviser til litteraturen.
Et dukkehjem Vs Paradise Hotell
Bilde: Henrik Ibsen, national Library of Norway,
CC-lisens via filckr.com
 Linjene mellom fiksjon og faksjon viskes mer ut. Elevene i dag har større problemer å skille mellom hva som er fiksjon og hva som er fakta, faksjon. Eleven møter i dag en hverdag der linjene hviskes mer ut, de møter reality-tv hver dag, filmer og bøker er en blanding av fiksjon og faksjon. Dette gjør det vanskeligere å drive litteraturundervisning, med tanke på at Ibsen skriver i et fiksjonelt univers. ”Nora” er ikke virkelig person, men dette kan elever ha vanskeligheter for å skjønne, for tema er fakta. Dan Browns bøker Engler og demoner og Da Vincikoden er med på å viske bort skillet mellom fiksjon og faksjon. Handlingen i disse bøkene beveger seg mellom fakta og fiksjon. Elevene kan få problemer med å skille hva som er virkelig og hva som er oppdiktet.
Hvorfor leser elevene?
St.Florian library, dorena-wm, CC-lisens via
flickr.com
Å forklare til en elev at han skal utvikle dannelse eller literacy vil kanskje være fjernt. Penne nevner undersøkelsen til Ingrid Mossberg Schüllerquist om å skille mellom opplevelseslesing og arbeidslesing. Dette er jeg ikke helt enig i. For å få elevene til å lese, må man skape en leseglede, og forklare elevene hvorfor det er viktig å lese, slik at man kan øke sin tekstkompetanse. Når eleven kan lese, kan eleven fungere i og være en del av samfunnet. Samfunnet vårt er basert på at alle kan lese. Gjennom lesing vil eleven kunne utvikle sitt eget språk. Eleven vil lære å forstå flere ord og uttrykksmåter, og kunne se hvordan skrivekulturen har forandret seg gjennom tiden.

Ved å lese skjønnlitteratur kan eleven lettere forstå flere sider av livet. Eleven kan forstå hvordan andre mennesker opplever ting, og hva forskjellige mennesker tenker og mener og ting, og man vil øke sin tekstkompetanse. Eleven vil også utvikle språket sitt. Gjennom litteraturen vil eleven få et større ordforråd.

Tv-serier tar opp dagsaktuelle temaer som ungdom kan kjenne seg igjen i. Trening i å tolke budskap vil gi eleven en større verktøykasse. Tv-serier som South Park, Simpsons og One three hill har et budskap og en moral. Denne kan være vanskelig å se, man må se konteksten for å se budskapet. Også humoren i disse seriene krever at man har kunnskap, ellers kan de bare virke dumme, rasistiske eller diskriminerende. Et annet eksempel er fra barnelitteraturen, hvis eleven aldri har lest noe eller blitt lest for, vil eleven ikke skjønne sammenhengen mellom tannlegen og Karius og Baktus.

Som Kunnskapsløftet sier at eleven skal kunne er å bruke et bredt utvalg av skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk som grunnlag for egen skriving. Man kan bruke litteraturen i sjangerlære. Skal man ha sjangeren novelle kan man bruke eksempler fra litteraturen på hvordan forfattere bruker forskjellige virkemidler.

Hvordan bør elevene lese?
Kunnskapsløftet sier at etter 10.trinn skal eleven delta i utforskende samtaler om litteratur, teater og film, ut ifra innlevelse, tolkning og refleksjon. 

Det er flere måter å lese på, og vi må bruke mye tid på leseteknikker i norsktimene. Det kan være viktig for læreren å fortelle elevene hensikten med lesingen deres, om skumlesing, punktlesing, nærlesing og fornøyelseslesing, og når de skal bruke de forskjellige. Skaftun skriver om Patricia Alexander og hennes MDL(Model of Domain Learning). Modellen beskriver den nøye sammenhengen mellom lesing og læring.

En annen metode er å dele lesingen i tre faser, førleserfasen, lesefasen og etterlesingsfasen. Førleserfasen er fasen der du finner ut hva du kan om emnet. Her kan du lage et tankekart eller VØSL-skjema. Lesefasen er selve lesingen, der du leser den teksten som skal lese. Eleven kan notere stikkord eller føre logg. I etterlesingsfasen skal eleven bearbeide stoffet. Da kan eleven lage et strukturert tankekart, styrkenotat, kolonnenotat og venndiagram. Bearbeidingen skal være med på huske det eleven har lest.

Kunnskapsløftet sier at eleven skal kunne bruke et bredt utvalg av skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk som grunnlag for egen skriving. Man kan bruke litteraturen i sjangerlære. skal man ha sjangeren novelle kan man bruke eksempler fra litteraturen på hvordan forfattere bruker forskjellige virkemidler.
Tolkningsfelleskap
Viktigheten for et tolkningsfellesskap blir viktigere og viktigere. Penne og Skaftun nevner flere teorier og metoder man kan ta i bruk når man jobber med litteratur. Hvordan kan vi skape et tolkningsfelleskap? Vi må bli enige om hva vi skal teste, og at vi har felles krav til nivå, språk og innehold. Og i tillegg må vi bli enige om hvor mye vi vektlegger ulike komponenter som språk, tegnsetning, staving ol.

Hvis vi skal få validitet i norskfaget og dens kompetansemål er det viktig at vi har prøveformer som tester den ferdigheten som skal testes. Og at vi kan knytte de opp i mot de kompetansemålene LK-06 har satt.

Litteraturen er viktig, både i sammenheng med vår kulturhistorie, og hvis elevene mister litteraturen blir det en litterær høyborg som få mennesker vil ha nytte av. Det er viktig at vi som lærere klarer å få elevene til å se nytteverdien av litteraturen, og at de kan få en opplevelse gjennom litteraturen. Lærerne må være åpne for å fornye litteraturundervisningen. Vi må våge å forandre undervisningsmetoder og bruke de mediene vi har, slik at elevene kan møte litteraturen i de nye mediene. Vi må pakke inn Ibsen i nytt moderne papir, uten at han mister sitt budskap.

Litteratur:
 Penne, S. (2010) Litteratur og film i klasserommet. Oslo, Universitetsforlaget
Skaftun, A. (2009) Litteraturens nytteverdi. Bergen, Fagbokforlaget
Blichfeldt, K., Heggem, T.G. og Larsen, E.(2006) Kontekst basisbok. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag AS 

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Du gir en fin inndeling av begrepet skrivekompetanse, som letter forståelsen for en som ikke alt er norsklærer. Jeg synes også du viser til mange gode skjema for bruk i den praktiske gjennomføring i timene. Har du noe erfaring med skrivekompetansehjulet, ville det vært interessant å høre hva du mener om nytten av dette verktøyet i undervisningssituasjoner.

    SvarSlett
  3. Takk for kommentaren.
    Jeg har ikke noen erfaringer med skrivekompetansehjulet, men ser at jeg har erfaringer med handlingen og formålet i hjulet, men ikke på den oversiktlige måten her. Jeg ser nytteverdien av dette og jeg kommer til å sette meg inn i det, for det er en oversiktlig form å drive undervisning på. Jeg tror elevene vil få utbytte av en slik form for systematisk undervisning. Vi norsklærere er vel ikke flinke nok til å systematisere undervisningen, har nok litt å lære fra realfagslærene der. Takk for et flott tips.

    SvarSlett
  4. Skrivehjulet kan være en nyttig måte å skape oversikt over de mange aspektene av elevenes literacyutvikling. Jeg er enig i at mer systematikk må til for at vi skal bli i stand til å lede denne viktige læringen bedre.

    SvarSlett